De meeste presentatie zijn niet memorabel, zijn niet boeiend en zijn zonde van je tijd. Waarom ga jij het niet anders doen? Geef een inspirerende presentatie…. Wij gaan je graag met deze tips…

Jouw inspirerende presentatie

Je presentatie houden…

Wees eerlijk – de manier waarop presentaties worden gegeven is vaak ronduit saai te noemen. Een presentatie lijkt niet meer dan data dump: er wordt een update gegeven van de cijfers, hoe de organisatie er voor staat, of mensen vertellen waar ze mee bezig zijn. En contact tussen spreker en publiek? Deze ontbreekt vaak! De presentator is fysiek aanwezig in de ruimte, maar verder dan dit gaat het contact niet. Hier zien we vaak het typische “presentatiedansje” de spreker loopt op een bijna hypnotiserende manier heen en weer op het podium tussen de laptop en het scherm, en kijkt soms meer naar het scherm dan naar zijn publiek.

En het publiek? Zij zitten in afwachting de presentatie uit, tot de vraag en antwoord ronde op het einde, wanneer ze eindelijk de kans krijgen om iets te zeggen. In één woord: saai! Saai omdat deze manier van presenteren en de verwachtingen van het publiek niet met elkaar overeenkomen. Het publiek verwacht contact, en in plaats daarvan krijgen ze slecht gestructureerd, on-emotioneel bedrijfspraat. De presentator zou net zo goed tegen zichzelf kunnen praten!

… en je publiek verliezen.

Vraag jezelf eens af: houd jij een presentatie of geef jij een presentatie? Bij Taylor Trainingen werken we vanuit de filosofie “waarom zou je een presentatie houden… als je er ook één kan geven?” 

Een krachtige, inspirerende presentatie draait om contact met je publiek. De enige reden voor het geven van een presentatie is namelijk je publiek, niet jezelf.

 Je presentatie geven…

De sleutel tot het creëren van een echte, sterke connectie tussen jou en je publiek is door naar hen te luisteren – vanaf het begin. Vraag jezelf dus al vóór het geven van de presentatie af: Wie is mijn publiek? Wat verwachten zij? Hoe kan ik contact met hen maken? Kortom, spreek de taal van je publiek! En tijdens de presentatie: wees expressief. Laat zien waarom jij dit onderwerp zo belangrijk vindt, waar jij om geeft! Vergeet je zenuwen en je zelfbewustheid, en gééf jezelf aan je publiek. Iedereen kan leren om een krachtige, inspirerende presentatie te geven waarin echt contact wordt gemaakt met het publiek.

… en de wereld veranderen!

Het mag duidelijk zijn dat vaak vergeten wordt dat je een presentatie aan je publiek zou moeten geven, en niet voor jezelf zou moeten houden. Als de presentatie niet voor je publiek is, kan je hem net zo goed in je zak houden. Richt je vóór en tijdens je presentatie op je publiek, luister naar hen, spreek de taal van je publiek en breng je passie over op hen. Zo kun je echt contact maken, en dat is een krachtig iets. We voelen het allemaal als een spreker écht contact maakt met zijn publiek. Als het er niet is, voelt ook iedereen het – zelfs de spreker. Door tijdens je presentatie contact te maken met je publiek kun je anderen inspireren, tot actie doen bewegen, en vervolgens – hoe klein misschien ook – de wereld veranderen. Of je nu voor 5 of 500 mensen staat…

 

 

6 thoughts on ““Waarom zou je een presentatie houden… als je er ook één kan geven?””

  1. Leuk om jullie blog te lezen. Ik ben het met je eens, laten we allemaal een presentatie geven in plaats van er een te houden!

    Groet Pieter

  2. Mee eens. Het is vaak zo makkelijk om vanuit jezelf te denken en te vertellen wat jij allemaal weet. Maar wil en moet het publiek dit allemaal weten? Dat is uiteindelijk waar je presentatie om draait natuurlijk, je publiek. Echt een kunst om een presentatie aan je publiek te géven…

  3. Helemaal mee eens! En volgens mij denken de meesten hier zo over. Toch is het opvallend om te zien hoe vaak professionals en collega’s met jaren ervaring toch verzanden in het afsteken van hun voorbedachte verhaal en het houden bij het vertellen van de feiten en cijfers, terwijl wij als publiek toch beter luisteren wanneer iemands persoonlijke drijfveren en motivatie ook te horen en zien zijn! Dit levert ook levendigere discussies op..

  4. Klinkt goed, ik probeer in verkooppitches altijd zo min mogelijk cijfers en USP’s op te sommen, maar meer de klant te betrekken bij de verkooppresentatie.Uiteindelijk komen de sterke punten van mijn dienst dan toch boven maar wel met een sterke koppeling van de koopsignalen van de klant.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.