Old school Tell tell tell of storytelling? Wat is beter? Dit is wat wij er over denken

Het “tell tell tell” principe is al tientallen jaren één van de populairste tips voor het geven van presentaties. Dit houdt in dat je jouw publiek vertelt wat je gaat vertellen, het vervolgens vertelt, en eindigt door ze nogmaals te vertellen wat je net verteld hebt. Het idee hierbij is dat je publiek door de herhaling je boodschap echt meekrijgt en daardoor beter onthoudt.

TELL, TELL, TELL — > NO, NO, NO!

Er is echter veel veranderd in de afgelopen tientallen jaren. Het “tell tell tell” principe is ontwikkeld in de tijd dat er nog niet veel afleidingen waren in onze omgeving, zoals laptops en smartphones. Bovendien is het publiek tegenwoordig druk, snel afgeleid, en houdt er niet van om tijd te verspillen. Het publiek wil bewogen en geïnspireerd worden, en niet jou in herhaling horen vallen. Door jezelf steeds te herhalen, raak je je publiek kwijt. Zij vervelen zich, denken dat ze je boodschap al gehoord hebben, of letten niet op omdat je je boodschap toch straks weer gaat vertellen. Ze pakken hun laptop of smartphone er bij, en weg zijn ze.

Er zijn veel betere manieren om je boodschap door te laten dringen bij je publiek dan het “tell tell tell” principe. Als het goed is (je hebt natuurlijk al een training gevolgd en leest alle blogs door op www.taylortrainingen.nl  J) weet je dat presenteren geen goed medium is om veel informatie over te dragen. Presenteren is wel een goede manier om je publiek te motiveren om iets te gaan doen (of nooit meer doen). Je wilt dat jouw motiverende woorden omslaan in acties, en dat jouw publiek in beweging komt. Een goede manier om dit te bereiken is door je presentatie te eindigen met een “Call to action.”

“Elke grote reis begint met een eerste stap” (Chinees gezegde)

Zorg ervoor dat je publiek ook echt iets moet gaan doen aan het eind, hoe klein dit ook is. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat ze in kleine groepjes hun eigen verhaal delen en dit vervolgens plenair terugkoppelen, of 5 acties opschrijven waar ze direct mee aan de slag kunnen. Nog krachtiger is om je verhaal te vertellen, en je publiek vervolgens zelf een “Call to action” laat opstellen. Als je publiek zelf de input mag en kan geven, zullen ze hier sneller naar handelen.

Onze Call to Action…

Stel jezelf bij het maken van je volgende presentatie of speech deze vragen:

  1. Wat is het doel van mijn presentatie?
  2. Welke eerste stap kan mijn publiek direct zetten om dit te realiseren?

Door jezelf deze vragen te stellen zal je jouw publiek tot actie kunnen bewegen. Succes! Heb jij ervaringen met of tips voor goede “Call to Actions”? Deel ze hieronder met ons!

 

Wil je binnenkort jouw team inspireren op je werk? Ga je binnenkort promoveren? Of wil je een presentatie geven op een congres of belangrijke vergadering? Wij kunnen jou helpen met het maken en/of geven van een presentatie of speech! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

3 thoughts on “To tell or not to tell, that’s the question.”

  1. Ik geef altijd een opdracht mee.
    Ik ben het helemaal met jullie eens, als je geen Call to action gebruikt dan verlies je een publiek.

    Bedankt voor deze blog.

  2. Leuke blog. Ik ben het met jullie eens dat wij vandaag de dag anders bezig moeten zijn om ons publiek aandachtig te houden. Ik neem een bal mee de zaal in en geef van te voren aan dat ik een bal gooi naar diegene die afgeleid er bij zit. ( mobiel, laptop etc). Helpt!

  3. Hi,
    @ Peter: goed dat je altijd een opdracht meegeeft. Dat is slim want dan is de kans veel groter dat jouw publiek daadwerkelijk iets gaat doen met jouw boodschap.

    @ Remco: bedankt voor je compliment! Ik hoop niet dat je te vaak de bal hoeft gooien 😉 . Hopelijk hangen ze de hele presentatie aan je lip!

    Leuk om deze reacties te lezen. Wie heeft er nog meer?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.