Hier vind je een paar mooie speeches van 2015. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet.

2015 heeft verder geborduurd op 2014; zeker in speechland! Taylor Trainingen licht voor jou de beste speeches van 2015 uit! Ken jij ze al? En wat kun je zelf van deze speeches leren? Leer van nieuwe technologieën, scriptschrijvers en de president der speeches! Wij vonden deze speeches absoluut de moeite waard om te delen met jullie. Niet alle speeches zijn inhoudelijk de beste die ooit zijn gegeven door de mensheid ;), maar kijk goed naar de leerpunten; en probeer deze toe te passen in de toekomst als jij op het podium staat!

Burgemeester 3.0?

Begin van het jaar wil Bert Blase, de burgemeester van Vlaardingen, met zijn nieuwjaarsspeech zijn gehele publiek bereiken… Een traditionele speech bereikt vaak maar een gedeelte van de inwoners. Hoe zorg je er nou voor dat je het andere gedeelte van de inwoners bereikt? Daar heeft deze hippe burgermeester iets op gevonden: Dubsmash! Deze internethype is een app waarbij je een audiofragment monteert onder een zelfopgenomen video. Het resultaat… de traditionele speech in een hip jasje. Met als gevolg… de speech ging viral! Social media ontplofte, kranten namen het over, en het was overal te zien. Missie geslaagd!

Was dit een geweldige speech? Nee. Maar was het bijzonder? Ja! Wat kunnen we hiervan leren? Vaak zijn we ons niet goed bewust van wie er in ons publiek zit en welke hulpmiddelen ons ondersteunen om hen te bereiken. De burgemeester weet dat er veel jongeren in zijn publiek zitten die hij op de traditionele manier niet bereikt. Hij zet succesvol een nieuwe technologie in om zijn boodschap op een aansprekende, hippe, en relevante manier aan zijn doelgroep over te brengen. Dus gebruik de juiste hulpmiddelen voor jouw publiek!

And the Oscar goes to…

In februari 2015 won Graham Moore een Oscar als screenwriter van “The Imitation Game”. Nadat hij de Oscar in ontvangst nam, gaf hij de meest memorabele speech van die avond. Hij schokte zijn publiek door te vertellen dat hij als tiener had geprobeerd zelfmoord te plegen omdat hij zich anders en vreemd voelde, en riep alle jongeren met hetzelfde gevoel op om te onthouden dat er altijd een plek in de wereld voor ze is. Zijn speech was oprecht, open en vanuit het hart gegeven.

Wat kunnen we hiervan leren? Ook al was zijn speech maar 30 seconden, iedereen heeft het onthouden. Het maakt niet uit hoeveel tijd je hebt voor je speech of presentatie, je kunt je doel altijd bereiken als je dit op de juiste manier doet. Graham Moore slaagt hier perfect in. Zorg ervoor dat je een helder doel voor ogen hebt, en durf alles te schrappen wat niet met je doel te maken heeft. Dit is één van de moeilijkste, maar ook één van de belangrijkste dingen om te doen.

Barack Obama’s “I have a dream” speech?

Sommige deskundigen noemen dit Obama’s “I have a dream” speech. De manier waarop Obama 50 jaar na dato op de gebeurtenissen van Bloody Sunday terugblikt, en op de mogelijkheden voor een beter Amerika vooruitkijkt, neemt bijna mythische proporties aan. “You are America” is de take-away voor alle luisteraars van deze speech. Met deze woorden inspireert Obama al zijn publiek om te beseffen dat zíj Amerika kunnen vormen, veranderen, en verbeteren.

Wat kunnen we hiervan leren? Wat wij gaaf vinden aan deze speech is de ziel die Obama geeft aan zijn speech. De speech is bijna poëtisch. Door het afwisselen van korte en lange zinnen, door zijn ritme te vertragen en te versnellen, en door zijn stem te verzachten en te verheffen, speecht Obama meer als een dominee dan een president. Het is niet gek dat deze speech vergeleken wordt met die van dominee Dr. Martin Luther King!

Of Obama de geschiedenisboeken ingaat als één van de beste presidenten van Amerika, durven wij niet te zeggen. Maar dat hij als de beste presidentiële speechgever de boeken ingaat wel; want niemand kan het zo goed als hij!

Toastmasters winner 2015: The Power of Words

Toastmasters is een organisatie gericht op het verbeteren van communicatie- en leiderschapsvaardigheden. Spreken in het openbaar is hierbij een onmisbare vaardigheid. Elk jaar houdt Toastmasters de wereldkampioenschappen “Best International Speech”. Mohammed Qahtani, uit Saoedi Arabië, mocht in 2015 de titel op zijn naam schrijven. Hij versloeg zo’n 33.000 deelnemers uit de hele wereld. Zijn speech – The Power of Words – gaat over dat woorden de kracht hebben om anderen te inspireren en de wereld te veranderen.

Mohammed Qahtani gebruikt humor om het ijs te breken en maakt hierdoor direct contact met zijn publiek. Maar de échte kracht van zijn speech zit in de manier waarop zijn speech geeft. De humor in zijn anekdotes versterkt zijn boodschap, maar wórdt niet zijn boodschap. Dat is precies hoe het moet: humor moet ‘the icing on the cake’ zijn. Veel sprekers gaan hier de fout in. Vaak willen we te graag grappig zijn, met als gevolg dat iedereen alleen je grap onthoudt en niet je boodschap… Mohammed doet dit juist heel goed! Daarnaast zijn Mohammeds voorbeelden persoonlijk en begrijpbaar voor iedereen, en blijft hij zijn doel goed voor ogen houden gedurende zijn hele speech. Hier kunnen veel sprekers van leren!

Johnny de Mol geeft wijze raad

In oktober 2015 wint Johnny de Mol de Gouden Televizier-Ring met zijn programma SynDROOM. In SynDROOM realiseert Johnny ambities, dromen en fantasieën van mensen met een verstandelijke beperking. Het programma wordt gemaakt met veel liefde, respect en vooral heel veel humor. Drie dingen die volgens Johnny de laatste tijd ver te zoeken zijn in onze maatschappij.

Johnny de Mol pakt op een mooie manier het podium om zijn boodschap over te brengen aan heel Nederland. Zijn speech had een mooie boodschap, die juist in deze tijd heel actueel is. Zijn speech is dan ook bij veel Nederlanders blijven hangen. Naast Johnny’s ontwapenende houding en de duidelijke connectie die hij heeft met de jongens met het syndroom van Down die naast hem staan, heeft hij een hele duidelijke call to action: meer verdraagzaamheid, liefde en respect voor elkaar. Wijze raad die vanuit zijn hart kwam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *